.
Novinky
DOSbox
Chat
Spolupráce
Kontakty
All
Adventury
Akční
RPG
Sportovní
Simulace
Strategie
Závodní
Partneři webu
DJ OldGames

MIGHT AND MAGIC IV


Rok vydání: 1992
Vývojář: New World computing
Vydavatel: New World Computing
Ze série: Might and Magic
Platformy: DOS, FM Towns, NES PC-9801

Extra

Stáhnout hru


Manuál hry



Might and Magic je klasickým krokovacím dungeonem, kterých v té době vycházelo opravdu mnoho. Klasicky se pohybujete po velmi dobře nakresleném a kouzelném světě, nabíráte nové questy, dostanete se do lokace či dungeonu, kde po dlouhých a občas velmi náročných bitvách splníte daný quest a takhle stále pokračujete, přičemž postupně odkrýváte příběh a blížíte se ke konci hry.


Takový popis hry by asi nebyl úplně nejlepší a ani by o dané hře neřekl to, co si Might and Magic IV skutečně zaslouží. Tak od začátku a polopatě. Po spuštění hry se ocitáte ve městě, které již od prvního pohledu nebude tou bezpečnou lokací, na jakou jsme z podobných her zvyklí. Co mne velmi překvapilo, tak byl fakt, že si partu nebo své hrdiny nevytváříte hned na začátku, parta dobrodruhů v celkovém počtu 6 kousků je hrou přidělena, je ovšem možné si své hrdiny vytvořit v nedaleké knajpě, což velmi doporučuji. Jednak si tak vytvoříte pro vás ideální partu, druhak si vytvoříte mnohem větší pouto k hrdinům, u kterých budete počítat každé zranění a každý úspěšný zásah.


Tvorba postavy je typická pro tuto sérii. Kromě výběru portrétu a jména je nutné hodem kostkou vybrat základní statistiky hrdiny (síla, odolnost, přesnost a další), čím vyšší je číslo, tím lepší bude hrdina v určité činnosti (síla - poškození zbraní, přesnost - šance na úspěšný úder). Na základě těchto statistik je možné vybrat určité povolání nebo jeho hybrid, těchto povolání je celkem 10 a je z čeho vybírat. Takový bojovník bude skvělý s mečem, ovšem velmi bídný v magii, naopak kouzelník bude ovládat kouzla, za to bude velmi zranitelný. Je proto nutné vytvořit ideální partu, která se bude skládat z dobrých bojovníků, skvělých kouzelníků a samozřejmě z borců, kteří budou výborní v léčení. Moje parta se skládala z Barbara (silný v boji, spousta života), Bojovníka (oblíkne ty nejtěžší zbroje, skvělý s mečem), Ninji (hybrid mezi bojovníkem a zlodějem, klíčový pro otevírání truhel), Klerica (léčení a boj), Lučištníka (hybrid mezi bojovníkem a klerikem) a Kouzelníka (magie, v závěrečných částech hry klíčové). Navíc je možné vybrat ještě rasu (člověk, ork, elf, gnóm a trpaslík), jež dále utváří další bonusy a určuje počáteční dovednosti (člověk dokáže ihned od začátku hry plavat, trpaslík vycítí tajné dveře). Doporučuji si vyhrát nejen se samotnou tvorbou postavy, ale také s manuálem hry, který prozradí veškerá pravidla hratelnosti a hru celkově, zejména ze začátku, velmi usnadní.


Tvorba postavy je za námi, je nutné zachránit svět, jak jinak. Hra navazuje na předchozí díl, nejen svou nápadnou podobou, ale také příběhem, který kombinuje prvky fantasy a sci-fi. Jde o celkem zajímavý nápad, který je typický pro celou sérii Might and Magic, kdy se zdánlivě fantasy svět snoubí se sci-fi, který je stále více hmatatelnější ke konci každé hry v sérii. Svět zvaný Xeen ohrožuje nebezpečný samozvaný Lord Xeen, jehož netvoři a monstra pustoší celá města a přinášejí zkázu skrz celý známý svět. Celá hra začíná prologem, kdy se partě dobrodruhů (Vám) zjeví (ve snu) Crodo, poradce a pravá ruka krále Burlocka, který naléhavě hledá pomoc v těžké a zdánlivě beznadějné situaci. On sám je uvězněný, přičemž jeho věznitelem je právě Lord Xeen. Crodo vyloží svůj příběh, který je poměrně zmatený a začne dávat hlubší smysl až v průběhu hry. Během dobrodružství pomalu odkryjete tajemství, odhalíte identitu lorda Xeena a pokud budete opravdu dobří, zachráníte svět Xeen, tedy alespoň do doby, kdy zapnete pokračování.


Velkou zajímavostí je možnost spojení Might and Magic 4 a Might and Magic 5 v rámci jedné hry s názvem World of Xeen (možné stáhnout z GOGu), kde pomocí speciálních teleportů můžete přeskakovat mezi jednotlivými světy. Přesto je doporučováno, aby byly jednotlivé hry dohrány postupně, jelikož ve světě pátého dílu můžete snadno narazit na nepřítele, který je o dost silnější, než hlavní boss ze čtvrtého dílu. Každopádně jde o velmi zajímavou vychytávku, která umožňuje nepřeberné množství variant hraní a nabízí možnost volby.


Tato recenze je ovšem o čtvrtém díle a pokud jste jej nikdy nehráli, je nutné vzpomenout na hratelnost a systém, jakým se Might and Magic 4 vlastně hraje. Hra je poháněna značně upraveným a vylepšeným enginem, který byl použit v minulých dílech, oproti kterým je hra mnohem hezčí, detailnější, přičemž samotná hratelnost je prakticky totožná, přestože je do hry přidáno velké množství nových věcí a možností. Oproti předchozímu dílu obsahuje hra velké množství animací, jež jsou spojené s lepším vyprávěním příběhu, což umožňuje mnohem lepší zasvěcení do dění na obrazovce. Čtvrtý díl je také mnohem přístupnější k hráčům, nabízí jednoduchý deník, ve kterém jsou zaznamenány všechny úkoly a důležitá místa, pomocí koordinátů, která během své cesty za konáním dobra navštívíte. Dnes se to může stát jako primitivní věc, v té době to bylo velké ulehčení a zpřístupnění samotné hratelnosti. To platí také pro inventář a jeho přehlednost, velkým krokem kupředu bylo rozdělení oken pro vybavení a klíčové předměty, které mohly být ve třetím díle v klidu prodány, což v tomto díle neplatí a nemůže se vám tak stát, že se díky nepozornosti připravíte o možnost hru dokončit.


Na začátku máte velmi nezkušenou partu, jež má jen velmi malé schopnosti a vlastnosti, které samozřejmě v průběhu hry narůstají. Zkušenosti získáváte za vyhrané souboje, kterých je ve hře opravdu dost, ale hlavně za splněné úkoly a questy, kterých je ve hře také opravdu dost. Hratelnost je neustále měněna odlišným prostředím, jednou se podíváte do stok, poté do velkého podzemního komplexu, další úkol vás pošle na průzkum opuštěného hradu, dostanete se také do města sužovaného upíří nákazou. Takto se postupně prokousáváte světem Might and Magic 4, sbíráte zkušenosti, vylepšujete postavy, nakupujete nové vybavení, nová kouzla pro své mocné kouzelníky a léčitele a postupně se připravujete na finální střet s Lordem Xeenem, který je vyvrcholením celého až 60 hodinového snažení.


Pohyb po světě Xeen i samotné souboje jsou tahové, to znamená, že se pohybujete po jednotlivých políčkách v krásně vykresleném prostředí. V případě setkání s nepřítelem jsou pravidla jasná, jeden pohyb vy, jeden pohyb nepřítel. Velmi doporučuji co nejdříve obstarat vašim bojovníkům luky a kuše, které mohou usnadnit nejeden souboj (než k vám nepřítel dorazí, bude mít rapidně snížené zdraví). V případě boje na dálku se dají využívat také kouzla, kterých je ve hře více jak 100 a jsou závislá na množství energie vašich postav. Ta se navyšuje během levelování, ale také díky vybavení, které může rapidně navýšit jednotlivé schopnosti, či právě množství zdraví či energie. Navíc je po světě poseto velké množství kašen, studen a speciálních míst, které při kontaktu s jednotlivými postavami poskytují na určitý čas bonusy k jednotlivým statistikám. Jedná se vlastně o velmi strategickou hru, kdy je nutné přemýšlet (kde byla studna, která přidávala sílu 50, díky níž můžu porazit zdánlivě neporazitelného draka...). Je to zábava a v pokročilých částech hry i pořádná výzva, jelikož nepřátelé mohou stejně jako vy kouzlit a sesílat nepříjemná kouzla, jež nemusí vaší postavu jen zranit, ale také navodit pocit beznaděje, zmatení, otravu a další negativní statusy, které mohou často znamenat nepříjemnosti, někdy také smrt celé skupiny a načítání nové pozice. Je proto nutné být připraven na všechny eventuality, sestavit partu tak, aby jste mohli bojovat, kouzlit i léčit.


Nepřátel je ve hře opravdu velké množství. Mapa je rozdělena do několika sektorů, lesy, vodní plochy, zimní prostředí, lávové prostředí, poušť a opravdu velké množství dungeonů, přičemž každá taková lokalita má své vlastní monstra, nehrozí tak v tomto případě stereotyp. Doporučuji poslouchat NPC postavy, které jsou umístěné ve městech, dungeonech či na speciálních místech na mapě. Dozvíte se tak velmi často tipy a doporučení kam jít, nebo kterým místům se prozatím vyhnout. Může se vám stát, že při chvilce neopatrnosti narazíte na lokaci, kde se nacházejí protivníci na vyšším levelu, než je vaše parta. To pak znamená velmi těžký boj, který velmi často končí smrtí a načítáním uložené pozice.


Hra vypadá opravdu dobře, ručně kreslené obrázky prostředí, velmi pěkně detailní nepřátelé a efekty kouzel jsou radost pohledět. Některá monstra jsou velmi originální a vypadají opravdu moc dobře. Animace samotné jsou také skvělé, dotvářejí atmosféru hry, která je už tak v některých pasážích velmi dobře zpracovaná a zejména v těžších částech dobrodružství se budete modlit za konec dungeonu či možnost teleportovat se zpět do města a doléčit zraněné členy vaší party. Zvukový doprovod je na druhé straně poměrně monotónní a přiznám se, že jsem ho po většinu hry vypínal.


I přes stáří samotné hry, na kterou se přiznám, jsem si zvykal celkem dlouho (dvakrát jsem ji instaloval a zase mazal), mne nakonec dostala, pohltila a musel jsem zkrátka celé dobrodružství dokončit. V závěru už jsem jenom čekal na finální souboj a titulky. Nakonec není konec uzavřený a vás čeká další příběh v dalším díle, ale o tom zase někdy jindy. Pokud vás baví RPG ze staré školy, krokovacího stylu, musím silně tuto hru doporučit.