Vydavatel: 1C Company
Ze série: Fallout
Platformy: MS-DOS, Microsoft Windows, Mac OS, OS X

Koupit hru

Návod na hru

Recenze časopisu Level

Postapokalyptický svět, zmutovaní lidé, velké množství zbraní, izometrický pohled, tahové souboje plné skvělých animací, nesutečně propracovaný systém skillů a perků, zábavné rozhovory, velké množství questů, vynikající easter eggy a nespočet morálních rozhodnutí, které ovlivní osud malého Vaultu 13.

Nejsem si vůbec jistý, jestli existuje někdo, zejména z komunity milující a hrající starší hry, kdo by neslyšel o této hře. Fallout, i přes některé své chyby, je fenomenálním počinem, který definoval mou lásku ke hrám na hrdiny (společně se sérií Final Fantasy, to je ovšem úplně jiná kategorie a dá se říci i žánr). Fallout v sobě i po tolika letech má pořád to samé kouzlo. Objevovat pustinu zničenou jadernou válkou je zkrátka i potéměř 25 letech stále neuvěřitelná zábava, což je dáno zejména krásným vizuálem, nezapomenutelnými postavami a také RPG systémem, kdy každý investovaný bod má doopravdy smysl a promítá se do celého dobrodružství.

Většinou to nedělám, ale u Falloutu začnu s popisem vizuální stránky hry, která i po tolika letech má co ukázat a je radost se postapokalyptickou krajinou pohybovat. Grafika vypadá dobře, jednotlivá města, vaulty, chrámy, jeskyně i samotná pustina má svou atmosféru, jež z velké části vychází z typického falloutovského vizuálního zpracování a podmanivé hudby. Prostředí je skvěle špinavé, plné zmaru a rozpadu, což na postapokalyptický svět sedí, jako prdel na hrnec. Během cestování po jednotlivých lokacích se pohybujete po pěkně zpracované mapě, jež je zasazena do americké Kalifornie. Hra je rozdělena do dvou zobrazení, první je pohyb na mapě, druhé poté při prozkoumávání jednotlivých lokací. Herní mapa je poměrně veliká, dává prostor pro svobodu, ovšem hra vám vždy jasně určí, kam byste se měli v daný moment dostat. Při pohybu po mapě využíváte koordinátorů, stačí najít na mapě chtěnou lokací a myší potvrdit, kdy v zápatí se vaše postava, znázorněná jako bod na mapě) přesune na toto místo. Při prohledávání pustiny, často narazíte na lokace, která je možné navštívit. V takovém případě se hra přepně do izometrického pohledu zhora, kdy máte krásně vykreslený prostor kolem svých postav. Animace jsou na jedničku, a to nejen vaší postavy, ale všech dalších postav v dané lokaci. Postavy se hýbou, vykonávají určité činnosti, velmi jasně vidíte jejich zbroj i zbraně, můžete si tak identifikovat, zda se jedná o žebráky či silné členy určitého gangu, kterým je radno se vyhýbat. Čas od času narazíte na důležité NPC postavy, které můžete prokecnout, v takovém případě se standardní komunikační okno doplní pěknou přerenderovanou animací dané postavy, která v reálném čase mluví a hýbe ústy. Vypadá to moc pěkně, pamatuju si, že v době vydání to bylo opravdu parádní a koukal jsem na to s otevřenou pusou. Hra je zkrátka svým vizuálem, i když vykresluje nehostinný svět, velmi podařená. Autoři ovšem nejeli na vlně vážného zpracování a atmosféra je odlehčena všudypřítomnými žertíky, zábavnými hláškami a pořádnou špetkou černého humoru, který je místy bizardně zábavný.

Grafika ovšem skvělou hru neudělá, což je třikrát taková pravda v případě RPG. Fallout je hra s otevřeným světem, prakticky od začátku můžete cestovat kamkoliv po velké mapě, s vidinou téměř jasné smrti, jelikož vaše slabá (chápej nevylevelovaná) postavička, na jejíž tvorbu se podíváme za chvilku, nebude určitě stačit na souboje a dobře vybavené nepřátele, kteří jsou v pozdějších fázích hry opravdu smrtelní. Hra se v rámci vyprávění příběhu drží určitého plánu, vždy vám určitým způsobem naznačí, kam byste měli zamířit a jakému místu se vyhýbat. Příběh hmm, je příběh vůbec to, co vás u hry udrží? Zasazení světa, vyprávění, jednotlivé osudy lidí, které potkáte, vlastní putování je napsané a vytvořené na výbornou. Hra se odehrává po drsné nukleární válce, po které nebylo možné vyhlásit vítěze, jelikož nezbyl nikdo, kdo by vítěze či poraženého uznal. Svět takový, jak ho známe, skončil. Jediní, kdo přežil (radiací zmutovaní lidé a zvířata se nepočítají) byli lidé schování v tzv. Vaultech, což jsou podzemní bunkry určené pro případ jaderné války, které mohly po několik stovek let fungovat nehledě na situaci na povrchu. My se do hry dostáváme v roce 2077, právě do jednoho z těchto Vaultů, který se potýká s nepříjemným problémem. Někdo musí vystoupi na povrch a celou situaci zachránit. Tím vyvoleným jsi právě ty, ten, který se musí pokusit o téměř nemožné.

Vaultu s číslem 13 se rozbil vodní čip (v pozdějších dílech se dozvíme, že to nebyla úplná náhoda), který je nutné nahradit dříve, než dojde pitná voda a obyvatelé Vaultu zemřou. Problém je v tom, že nestandardně není náhradní čip k dispozici přímo ve Vaultu 13 a je potřeba najít jiný, funkční. Náš hrdina byl vybrán pro tento úkol, tedy pokusit se získat nový vodní čip a zachránit tak svůj domov a své lidi. Nejbližším možným řešením je návštěva sousedního Vaultu 15, který se nachází několik dní chůzí, což je také první vyznačený bod na mapě světa. V normálním světě pohoda, ale ve světě po nukleární katastrofě pěkná výzva. No nedá se holt nic dělat, oblékneme si kombinézu v bravách Vaultu s velkým číslem 13 a vyrazíme na obhlídku sousedního Vaultu. Jak asi tušíte, nic není tak růžové a vodním čipem celé dobrodružství teprve začíná. Postupem času se příběh začne rozvíjet do velkých rozměrů, z obyčejné záchrany jednoho malého Vaultu půjde o záchranu celého lidstva. Příběh není ničím, co by vás mělo zvednout ze židlí, ale velmi úspěšně vás provází hrou a žene kupředu a motivuje vás až do konce prodírat se nelítostnou krajinou a ovlivňovat životy deítek postav, skvěle zasazených do světa Falloutu. V původní verzi hry byl jeden frustrující herní prvek, a to nutnost vodní čip najít do určitého dne, jinak hra končila. To bylo poměrně hloupé, zejména na hru s otevřeným světem. Omezovalo to určitou svobodu a pořád vás to nutilo postupovat hrou rychleji, než by mnozí chtěli. Tohle je vyřešené patchem, který je součástí při koupi hry přes GOG. Příběh není špatný, velmi ho táhne nahoru zasazení světa, atmosféra navozená skvelými rozhovory, vizuálem i muzikálem. Velké množství vedlejších questů je další možností, jak se dozvědět něco o světě Falloutu a lidech žijících v něm. Lore této hry je povedený a vždy mě zajímaly osudy lidí i okolnosti, které dokázaly prakticky zničit celý svět. Stejně lákavá je i samotná hratelnost, tvorba postavy a styl, jakým je možné tuto hru hrát a také dohrát.

Tvorba postavy je v této hře důležitá a určuje směr a styl, jakým budete hrát. Na začátku hry si vyberete svou postavu, můžete využít předpřipravených postav, ovšem to určitě nemůžu doporučit, místo toho si určitě vytvořte postavu vlastní. Jak už to u starých RPG her bývá, u této maličksti můžete vydržet dvě minuty, ale také klidně dvě hodiny. Nastavení a možností vytvořit si svou ideální postavu je opravdu mnoho. Kromě základního výběru jména a pohlaví jde zejména o vytvoření základních dovedností, schopností a skilů. Jak jsem již říkal, jednotlivé skily a schopnosti mají opravdový vliv na hratelnost. Hlavní kategorií v rámci tvorby postavy je systém zvaný SPECIAL, do které investujete na začátku drahocené bodíky. SPECIAL je složením prvních písmen vašich schopností, tedy STRENGTH, PERCEPTION, ENDURANCE, CHARISMA, INTELLIGENCE, AGILITY a LUCK. Je jen na vás co budete preferovat, chcete hlavně dobře bojovat, dáte body do síly a výdrže, chcete dobře vycházet s lidma, tak investujete body do inteligence a charismatu. Kromě SPECIAL je důležitá druhá tabulka při tvorbě postavy, kterou jsou skilly, tedy určité schopnosti a dovednosti postavy, které bude ovládat. Na výběr je toho opravdu dost, i proto je tvorba postavy poměrně obtížná, zejména v rozhodnutí, jaké dovednosti preferovat. Čím více bodů do dovednosti investujete, tím více bude postava v používání dovednosti dobrá. Chcete být ostrostřelce, není problém, zvolíte body do dovedností jedné kategorie zbraní, chcete, aby vaše postava každéo ukecala k smrti, zvolíte dovednost řeči, máte rádi plížení a krádeže, zvolte si dovednosti do páčení zámků a krytí. Dovednosti jsou ve hře opravdu vidět, a vlastně každá má svůj smysl. I když si každý většinou vybere určité zbraně, vyplatí se vyzkoušet i jiné cesty a zvolit netradičně. V tomhle je Fallout opravdu silný a nabízí možnosti znovuhratelnosti. Pokud si vytvoříte zabijáka, který umí ovládat zbraně (chladné, lehké, těžké, energetické), budete to mít jednodušší v soubojích, což je pro mnohé určitě ta první cesta. Vytvořit se dá ovšem postava úplně jinak zaměřená, například lze vytvořit ukecaného maníka s obrovským charismatem, který se dokáže naprosto ze všeho dostat za pomoci svých komunikačních schopností (ostatně se dá takhle porazit i finální boss). Na druhé straně neexistuje jedna správná cesta a je jen na vás kudy se uberete. Vybírat je opravdu z velkého množství skilů, které vám zejména na začátku pomohou. Tím to ovšem nekončí, vybrat je možné ze dvou talentů, které už nejdou změnit, je tak potřeba zamyslet se, jakým stylem budete hrát. talenty jsou věci, které vám mohou pomoci získat bonusy navíc, získat jeden bod do SPECIAL a podobně, ovšem velmi často je nutné tento bonus vykoupit určitou kompenzací, kdy se může stát, že se mnohem časteji stane určitá nehoda, nebo nebudete za každý level získávat takové množství bodů pro vaše dovednosti.

Postava navyšuje své levely a zkušenosti při plnění úkolů, ať už v rámci hlavního příběhu nebo vedlejších misí, kterých je ve hře opravdu dost. Někdy se jedná o klasické běž tam, najdi to, zabij toho, přijď mi to říct zpátky. Poté se objeví pěkný vedlejší quest, který nejen obohatí vaše kapsy a navýší množství zkušeností, ale nastíní určité pozadí světa Falloutu, které je i v rámci prvního dílu velmi zajímavé a rozvětvené. Skvělá je možnost volby, zda budete tím hodným hrdinou nebo naopak antihrdinou, je tedy možné konat poměrně špatné věci a stát se nebezpečným pro všechny okolo. Tím si ovšem rapidně snížíte karmu, na které stojí vaše oblíbenost a také to, jak na vás všichni pohlíží a hodnotí. Může se tak stát, že na vás určitá skupina bez varování zaútočí nebo si zavřete určitý quest, protože se s vámi dané postavy nebudou bavit. Na druhé straně se vám můžou otevřít nové cesty řešení a možnosti. Karma je zdarma, je jen na vás, jakým směrem se vydáte, ovšem obě cesty jsou zajímavé a nikdy si nevyberete špatně.

Zkušenosti je možné získat také v soubojích při zabití svého nepřítele. Při získání dostatečného množství zkušeností dosáhnete na vyšší level, který značí navýšení vašeho zdraví a možnost rozdělení bodíků do vašich dovedností, díky čemuž se vaše postava vylěpšuje v těch kategoriích, které uznáte za vhdoně. většinou dochází k investování bodů, které jste preferovali při tvorbě postavy. Jako bonus každých několik levelů získáte PERK, tedy určitou zvláštní schopnost, jež může dále zvýšit specializaci vaší postavy (navýšení zbroje, umění boje, identifikace nepřátel, navýšení šance pro náhodná speciální setkání a podobně). Takových perků je celkem 53, což je pěkné číslo. Vylepšování postavy je i vprůběhu hry velmi rozmanité a přidává to na hratelnosti a celkovém tvorbě určitého vztahu k vaší postavě. Kromě vylepšování postavy a zvyšování zvolených dovedností, hraje důležitou roli také vybavení, které máte u sebe a vaše postava používá.

Vybavení je ve hře dost každý si určitě přijde na své. Zbraně jsou rozmanité, některé jsou svým vzhledem blízké dnešním současným zbraním, jiné jsou futuristické, zejména v kategorii energetických je pár pěkných kousků, které ovšem poprvé osaháte až v pozdějších fázích hry. Na začátku vám bude dělat společnost pistole, později různé druhy pušek, brokovnic, samopalů, ale také těžkých zbraní, kam patří můj oblíbený gatling. Pokud budete chtít, je možné si vybrat i boj beze zbraně, holýma rukama nebo do ruky své postavě vložit chladnou zbraň (trubky, boxery a jiné), z nichž své vedoucí postavení, co se poškození a napáchaných škod týče, zaujímá energetická pěst, která dokáže pořádně knockautovat i ty nějvští tvrďáky. během hry, v rámci náhodné události při cestování po mapě, je možné získat prototyp mimozemského laseru, pěkná věcička pro pozdější souboje. Kromě zbraní je důležité nosit zbroj, která zvedne šanci na přežití, zvedne hodnotu zbroje pro postavu, která tak utrpí menší zranění při zásahu. Tam se od obyčejných zbrojí a vest dostanete až k energozbroji, která je výsadou těch nejsilnějších, ovšem i tato zbroj je velmi vzácná. Celkově pokročilé technologie jsou nedostatkovým zbožím a je výsadou vyvolených, zejména poté skupiny rytířů, jež si říkají Bratrstvo oceli.

Není možné zapomenout na postatnou část hry, kterými jsou souboje. Ty probíhají čistě tahově a jsou tak velmi přehledné, hráč má dost času na přípravu nejefektivnější strategie. Každá postava má určitý počet akčních bodů, jejich množství je závislé na schopnostech dané postavy. Akční body jsou využívány na všechno, tedy na pohyb, střelbu, léčení, zkrátka na vše, co budete během souboje dělat. Je nutné dobře taktizovat, což je klíčem k úspěchu. V případě vyčerpání svých akčních bodů se ukončí kolo a hraje nepřítel, který stejně jako hráč využívá akční body pro svou akci. Souboje jsou taktické, pomalé, ale poměrně zábavné, i když neustálé opakování náhodných bojů během cestování po mapě může být celkem otravné. Během putování se k vám můžou přidat jiné postavy, které mají své vlastní motivace a mhou vám velmi pomoci v průběhu hrou. Přidat se k vám může několik zástupců lidské rasy, ale nejvěrnějším společníkem bude pes jménem Dogmeat. V soubojích ovládáte pouze svou postavu, můžete však určit svm společníkům chování v určitých situací, zda mají útočit, bránit se, kdy s emají léčit, utíkat a podobně. Poměrně jednoduché řešení, které po většinu hry funguje, i když se čas od času objeví určité nesmysly, jako je střelba do vlastních řad a podobně. V případě, že se vám podaří kritický zásah, nebo máte otevřený speciální perk, je možné vidět zvlášť drsnou smrt nepřítele, kdy jej doslova můžete rozstřílet na kusy nebo do něj udělat velkou díru, to vše podle používané zbraně. Souboje končí v momentě, kdy jedna strana stojí a druhá leží. V případě vítězství získáte zkušenosti, napakujete se věcmi a jde se dál.

Na svých cestách se tak setkáte s velkým množstvím lidí, kteří jsou obyvateli měst, součástí gangů řádících v okolí nebo patří mezi velké a silné skupiny, kterým vévodí na jedné straně zmíněné bratrstvo oceli, na té druhé supermutanti, velký, silný, zelený a sterilní. Supermutanti jsou hlavní hrozbou, s kterou se utkáte v pokročilých částech hry, přičemž každý souboj s nimi bolí, je náročný, jelikož mají neuvěřitelnou výdrž a jsou poměrně šikovní s těžkými či energetickými zbraněmi. Celkově je příběh okolo jednotlivých organizací ve hře velmi zajímavý a je radost tento příběh rozplétat. Svět Falloutu není pěříčko, je nutné se starat především o sebe, což dělají i všichni kolem vás. Není problém se v pustině setkat v náhodném souboji s nájezdníky, lačnicích po vašem vybavení nebo patrolu supermutantů, sbírajících lidská stvoření, která jsou odsouzena k další přeměně v supermutanta oddaného svému pánovi (i vy můžete skončit v rámci jednoho konce, jako supermutant). Na druhé straně se setkáte i s přátelskými jedinci, kteří jsou ochotni vám za určitou protislužbu pomoci, budou s vámi obchodovat a podělí se o nějakou tu informaci, která vám může pomoci v hledání vodního čipu. Nic není zadarmo, a tak velmi často budete plnit určité úkoly, a až prostislužbou se k dané informaci dostanete. To ale není na obtíž, jelikož při takových úkolech získáte potřebné zkušenosti a možná i kousek nového vybavení uzmuté z mrtvoly bývalého nepřítele.

Fallout je zkrátka velmi dobrá stará hra. Při postapo výpravě potkáte celou řadu zajímavých ostav, začijete nejedno překvapení, spotřebujete neuvěřitelné množství stimpacků, což je místní léčivo a záchrana při nebo po náročném souboji, vyměníte hodně zbytečných věcí, za málo užitečných věcí při smlouvání, kde funguje výměný obchod (univerzální platidlo jsou zátky od legendární nuca coly), zachránít jeden Vault a možná i celé lidstvo. Je to celkem zvláštní, ale hru jsem v životě dohrál několikrát, a vždy se rád vracím do tohoto světa a objevuji nové a nové věci. Interplay vytvořily opravdové mistrovské dílo, i když ne kompletně bez chybiček. V celkovém součtu je to ale zanedbatelné, zejména v tom výčtu povedených věcí. Pokud máte chuť si hru zahrát, je k dostání za pár korun na GOG, tak neváhejte.