Vydavatel: Midway Games
Ze série: Mortal Kombat
Platformy: MS-DOS, snad všechny

Stáhnout hru

Speciální pohyby

Recenze časopisu Score

Videohry mají celou řadu žánrů, ve kterých mezi sebou soupeří velké množství herních značek. Vždy šlo o to, která hra bude mít lepší vizuální zpracování, lepší zvuky, kvalitnější textury, větší herní svět, zkrátka nabízet určitý top zážitek v určité kategorii. Nejinak tomu bylo také v kategorii bojovek, tedy her, ve kterých proti sobě stojí dva borci, kteří si chtějí co nejvíc ublížit. Hra mortal kombat šla ovšem v tomto pohledu ještě o kus dál, a kromě samotného ublížení nabídla také velké množství krve a speciální dokončovací chvaty tzv. fatality, s kterými slaví úspěch dodnes.

Série Mortal Kombat je pro mě srdcová záležitost, je to vlastně první hra, kterou jsem si zahrál na stolním počítači. Nebylo to ovšem v rámci prvního dílu, ale v kruhu asi 10 kamarádů (klasika, kdy jeden nejbohatší žák ve třídě měl počítač doma, samozřejmě, že na učení) s druhým dílem, který byl samozřejmě hezčí, větší a mnohem více brutálnější. Na první díl jsem ovšem narazil o něco dříve na kolotočích, jejichž součástí byly také staré oprýskané maringotky, přecpané automaty s arkádovými hrami, ve kterých kromě obligítních Space invaders a Track and field, blikal velký herní automat s názvem Mortal Kombat.

Celá série Mortal Kombat patří vlastně do takové mé svaté trojice bojových her, kam ještě řadím sérii Street Fighter a King of Fighters. Mortal Kombat vždy bude vyčnívat svým typickým stylem násilí, skvěle propracovanými pohyby postav, pěknými animacemi, které jsou zejména s posledními díly opravdu parádní. Zpět, ale k začátkům. Samotný příběh prvního dílu nás staví do velmi něpříjemné situace pro celé lidstvo, které je na skolnku zotročení. Před 500 lety byl slavný a vážený turnaj shaolinských mistrů zkorumpován a proklet mocným čarodějem Shang Tsungem, který společně s jeho spojencem Gorem a válečníky z rasy Shokan, chtějí ovládnout říši Earthrealm, společně se všemi jeho obyvateli a bojovníky. Velmi dobře si uvědomuje, že pokud se jim podaří vyhrát shaolinský turnaj desetkrát za sebou, podle pravidel starých bohů, přejde Země do rukou mocného Shang Tsunga a jeho říše zvané Outworld.

Goro (z rasy Shokan, princ této rasy, silný bojovník, obr se čtyřmi rukami a neuvěřitelnou silou) je neporaženým zápasníkem, který ovládá turnaj po celých 500 let a právě přichází čas pro poslední 10 vítězství. Právě před 500 lety porazil Goro šampiona lidské rasy Kung Laa, čímž započala vláda Shang Tsunga nad osudem lidstva. To je prakticky bez naděje, po dlouhá staletí se nenašel bojovník, který by byl schopný Gora poranit, natož porazit. Poslední možností je Raiden, bůh blesku a ochránce říše Earthrealm. Pokusí se sestavit tým lidských bojovníků, nejlepších z nejlepších, kteří se pustí do nemožného, tedy zvrátit váhy osudu a zachránit Zemi před zkázou. Podaří se lidstvu přežít nebo budou podrobeni obrovské moci zlého čaroděje.

Takhle nějak začíná příběh Mortal Kombat, velmi jednoduché zasazení, které ale skvěle zasazuje jednotlivé postavy do děje a hráčovi je jasné, proč bojuje a za co bojuje. Je předem jisté, že hlavním cílem hráče je prokousat se turnajem až k samotnému čaroději a v infarktovém souboji ho porazit a ukončit jeho vládu. Cesta je to opravdu trnitá a dostat se až na vrchol není vůbec jednoduché. První díl nabízí výběr z celkem 7 postav, mezi které se řadí shaolinský mnich Liu Kang, důstojník Sonya Blade, filmová akční hvězda Johny Cage, samotný bůh blesku Raiden, bezpáteřní (po fatalitě Sub-zera doslova) žoldák Kano, vládce ledu z klanu Lin Kuei Sub-zero a jeho věčný rival nemrtvý Scorpion z klanu Shirai Ryu. Goro, Shang Tsung a skrytá postava Reptile jsou nehratelné postavy, které se na určitých portech objevily také jekao postavy hratelné.

Hlavním úkolem hráče je vyhrát a neporhrát. Herní mód je klasickým turnajem, kdy se musíte prokousat levely až k finálnímu souboji s Shang Tsungem. Cestou si projdete nejen bojem 1 na 1, ale čeká vás krutá zkouška boje 2 na 1, stejně jako boj s vlastním klonem tzv. mirror match. V případě, že dokážete tuto zkoušeku úspěšně složit, čeká vás nejtěžší souboj ve hře, ve kterém se představí neporazitelný Goro a nakonec samotný čaroděj, který je paradoxně jednodušší, než je tomu u samotného Gora, který má nejen neuvěřitelnou výdrž, ale také silné údery, které vás doslova zašlapou do země. Stejně jako jiné bojovky je nutné poznat pohyby soupeře a hlavně znát pohyby a speciální údery svého vybraného bojovníka. Každý charakter má, kromě standardního silného, slabého kopu a pěsti, ještě speciální úder, které jsou založeny na kombinaci určitých tlačítek a směru pohybu postavy. Scorpion tak dokáže, s typickým "Get over here", z ruky vystřelit krvavé kopí, které se zabidne do soupeře a přitáhne si ho k sobě. Sub zero dokáže zmrazit bojovníka na místě, nebo učinit kluzkou podlahu, čehož můžete následně využít, Liu Kang využívá ohnivé koule a podobně. U každého bojovníka jsou tyto speciální pohyby různé, je nutné je znát, protože jejich použití ve správný čas dokáže pozdější levely přeci jen o kousek zjednodušit.

Jinak se jedná o klasickou bojovku s pěkným vizuálem a typickými litry krve. Co odlišuje celou sérii od ostatních (i když se také v jiných bojovkách podobné systémy objevily) je možné vyvolání tzv. fatalit, tedy ukončovacích chvatů, které jsou v necenzurovaných verzích hry, poměrně zdařile krvavé a originální. V případě, že porazíte svého soupeře, máte možnost v určitém časovém okénku doknčit celou práci fatalitou, která je pěkně realistická a krvavá, vlastně se jedná o takovou odměnu po dobře zvládnutém souboji. Právě to se stalo v mnoha zemích po vydání hry hlavním tabu celé hry. Všude se o tom mluvilo a všude se takové explicitní zázornění násilí odsuzovalo. Může se zdát, že by takové odsouzení mohlo hru zničit. Paradoxně to stálo za zvýšenou poptávkou o hru a její obrovskou popularitou. Negativní reklama je zkrátka také reklama.

Hra nabízí také hru dvou hráčů, je možné nakopat zadek své přítelkyni nebo jinému kamarádovi, což je vždycky super legrace. Mezi jednotlivými levely se čas od času objeví také možnost otestovat svou sílu při ničení klasických střešních desek, jde však jen o možnost získat další body do skóre, nic víc v tom není. Přestože další díly přinesly mnohem více bojovníku a větší zábavu, první díl je tím správným začátkem, který za to určitě stojí. Máte také vzpomínky na první díl Mortal Kombat, jaký je váš nejoblíbenější bojovník?