Ze série:
Platformy: MS-DOS, PC

Stáhnout hru

Návod

Recenze časopisu Excalibour

From DJ oldgames
Každý má rád dobré příběhy, ať už v knihách, filmech či ve hrách. A právě i hry dokážou vyprávět velmi poutavý a silný příběh. Dnes tu máme jednu z futuristických adventur, s takovým příběhem. V této je však ukryto mnohem více, než jenom vezmi, choď, použij.

Hezky od začátku. Hra se odehrává v blízké budoucnosti v Austrálii, planeta je zamořena nukleárním oblakem a pouze v určitých částech země je možné žít bez hrozby radioaktivity. Začátek příběhu je vyprávěn komiksem, který si můžete stáhnout z levého menu, je pěkně nakreslený a vypráví o mladím muži jménem Robert Foster, který byl jako malý nalezen a adoptován australským kmenem po havárii letadla. Robert netuší odkud pochází, ale za svou rodinu bere svůj kmen, který se o něj velmi dobře postaral, naučil jej všechny dovednosti pro přežití. Robert se tak o sebe dokáže velmi dobře postarat, navíc má u sebe svého věrného robota jménem Joey, kterého si sám vyrobil. Joey je vlastně váš pomocník, kamarád, rádce a v nejedné situaci ve hře vám pomůže nebo dokonce zachrání život, na druhou stranu, vy toho pro něj uděláte také dost.

Foster je v kmeni spokojený, vše vypadá jako idylka až do chvíle, kdy se v poušti objeví vojáci Union city, jednoho z přeživších městských států, který si nárokuje absolutní moc v oblasti. Náš hrdina je z nejasného důvodu unesen v helikoptéře, jeho kmen zničen a obyvatelé zabiti. Těsně před koncem cesty stroj exploduje a zřítí se do průmyslové části města. Foster jako jediný havárii přežije, dokáže dokonce zachránit řídící jednotku svého přítele Joeyho, kde jsou uloženy všechny jeho myšlenky a osobnost. Je na čase zjisti, co se to děje, proč kvůli vám trpěli lidé a co se to ve městě vůbec děje. Příběh je parádní a povede vás celou hrou. Právě vyprávění a rozkrývání tajemství města a jeho obyvatel je ten důvod, proč si tuhle 28 let starou hru zahrát.

Je na čase zhostit se role Roberta a jeho věrného přítele robota a všemu přijít na kloub. Ovšem nebude to vůbec jednoduché. Jste uprostřed nepřátelského území, policisté na každém rohu, oblast, kam helikoptéra havarovala je uzavřená, pátrá se po vás. Žádné pěkné vyhlídky to opravdu nejsou. Jde po vás prakticky celé město, jen několik neutrálních lidí je vám ochotno poskytnout pár slovíček. Každý si žije svým vlastním životem a pokud narazíte na nesprávné lidi v nesprávný čas, potom začnou problémy. Musíte přemýšlet a jednat tak, dokud nedostanete to, co chcete a nutně potřebujete. Čekají na vás propracované, a hlavně i uvěřitelné postavy, dlouhé dialogy s jasnou pointou a sem tam budete řešit vcelku obtížné hádanky. Hlavní dějová linie je občas přerušena překážkami, avšak autoři je tak dokonale vyvážily, že jsou stále zábavné, i když vaši mozkovnu pěkně potápí.

Beneath a steel sky je point-and-click adventura ze staré školy, pěkné renderování prostředí, ve kterém se pohybuje vaše 2D postavička. Svět hry je krásný, budete se kochat detaily utopického města, doprovázená mluvenými dialogy, což velmi potěší, zejména na takhle starou hru.

Ovládání je zajímavě řešeno, protože na vás nečeká řada příkazů, ale jen kurzor myši, kterým když najedete na předmět, se kterým je možno manipulovat, napíše se jeho název a vy ho můžete levým tlačítkem prozkoumat, Robert většinou k tomu řekne svůj, často vtipný, komentář, pravým tlačítkem uchopit, schovat do inventáře nebo hned použít. Nejedná se tedy o nic složitého, zkrátka hledáte předměty, ukládáte do inventáře a zase je používáte na místech, kam patří. Hratelnost je tak svižná, přesto doporučuji velmi dobře poslouchat rozhovory, často v nich najdete nápovědu, kam dál nebo co udělat. V případě nesnází využijte návod.

Co mě příliš nenadchlo byla zvuková stránka a zejména hudba. Hudba je poměrně špatná, tedy pokud se tomu hudba dá říkat, spíše to zní jako indické chorály, do kterých chrčí něco dlouho mrtvého, ne hudba není to pravé. Ve hře existuje smrt, vlastně zemřít je velmi jednoduché, proto si dávejte pořádný pozor, kam vstoupíte, co uděláte. Pokud zemřete vracíte se na místo posledního checkpointu, není to žádná tragédie, ale nějaké minuty to zabere navíc.

Jedná se o jednu z oblíbených adventur, a i po tolika letech je opravdu skvělým dobrodružstvím a výletem do světa, který svým způsobem může jednou být světem naším. Hra je sice zasazena do ne příliš lákavé doby, je však plná odlehčeného humoru, který je vidět na každém kroku. Nejednou jsem hltan konverzaci mezi Robertem a robotem (skvělá je scéna u doktora, který inhaluje rajský plyn, který má být ale určen pro svého pacienta na operačním sále a podobně). Zkrátka je to strašně fajn a svěží i po tolika letech. Hra nepostrádá nic, potěší pěkným a rychle se odvíjejícím příběhem, jednoduchou ale funkční hratelnost a parádně napsanými charaktery. To jsou atributy, které staví i tak starou hru jako je Beneath a steel sky do zlatého fondu, a je velmi dobře hratelná i dnes. Pokud nemáte zrovna co číst nebo na co koukat na Netflixu, zkuste si zahrát, budete možná mile překvapeni.
Podobné hry