Vývojář: Looking Glass Games
Ze série: System Shock
Platformy: Microsoft Windows,DOS, Linux, Mac OS

Koupit hru

Návod na hru

Recenze časopisu Excalibur

Dříve než vyšly slavné tituly, objevil se jeden naprosto nenápadný klenot, který spojoval skvělou (dnes již trošku dřevěnou, ale s enhanced edition je to naprostá paráda) hratelnost, pěkné lokace, zapeklité hlavolamy, děsivé prostředí opuštěné (ne zas až tolik) vesmírné stanice a dechberoucí příběh, to vše v pěkné grafice, jež ve své době využívala prvky 3D, což nebylo vůbec obvyklé. Jde samozřejmě o první Systém Shock, na který navazoval druhý díl, ale také se od něj nechal inspirovat boží Bioshock, jakožto duchovní nástupce. Jedna z nejoriginálnějších a na svou dobu graficky nejúchvatnějších her 20 století.

Příběh hry je opravdu skvělý, a jelikož vás o něj nechci okrást, načrtnu jenom samotný počátek. Celá hra se točí kolem hackera, který si udělal zálusk na velmi dobře střežený a super moderní počítač společnosti TriOptium Corporation. Ta je vlastníkem vesmírné stanice CITADEL, jež těží minerály z prstenců Saturnu. Celá akce probíhá v klidu, tedy až do doby, kdy se spustí alarm a objeví se silueta velké postavy na obrazovce. Hacker je zatčen, převezen na CITADELu a vyslýchán. Kdo by čekal mučení s lampičkou přímo do ksichtu je na omylu a náš kriminálník dostane druhou šanci. Buď jeho zadek bude zažívat středověk ve vězení nebo vezme ne zrovna čistou práci pro korporaci TriOptium. Jeho úkolem je nabourat do počítače CITADEL jménem Shodan (úplná pohodička), jako protislužbu je mu slíbeno odpuštění předchozích zločinů a pěkný supermoderní implantát, který se vždy v cyberpunkovém světě hodí. Tentokrát se vše zdánlivě povede, náš hacker se může pyšnit krásnou jizvou a novým implantátem. Teď už stačí jenom pár měsíců regenerace v umělém spánku a nový hrdina se může vydat domů. V této chvíli se do hry dostáváte vy. Po probuzení z umělého spánku, přesně po 6 měsících, je na první pohled zřejmé, že se něco stalo, něco moc zlého, něco vážně špatného. Personál nikde, stanice je v pokročilém stádiu rozkladu a útočí na vás pomatení roboti. Něco se sakra pokazilo. Začíná boj o holý život, váš i celého lidstva.

To je jen úvod strhujícího příběhu, který vám System Shock nabídne. Atmosféra přímo srší ze všech koutů zrezlých chodeb, mráz po zádech je násoben absolutní samotou. Jen vy, bezejmenný hacker a jeho schopnosti. Musíte přijít na to co se na stanici stalo, kde jsou všichni lidé a jak se odtud dostat. Jednotlivé střípky záhady odhalujete nejen z osobních počítačů, ale také ze soukromých deníků, které zanechali pracovníci, kteří jsou po většinu mrtví nebo je stihl ještě horší osud. Vězte, že nic není tak jak se zdá a zdánlivý spojenec může být největší nepřítel.

Zpustošená stanice, a naprostá samota, alespoň ve smyslu jiného člověka, dokáže pořádně prohnat trenky nejednoho z nás, a právě v navození trýznivé atmosféry System Shock exceluje. Počáteční nejisté kroky, beze zbraně a nervozity z toho, co čeká za rohem, dokáže opravdu vyděsit. System Shock hraje velmi šikovně na nervy, neposílá na smrt tisíce démonů pod palbou vašich zbraní, které mají kadenci 100000 nábojů za vteřinu. Ne, System Shock si šikovně hraje s hutnou atmosférou a vyděsí v momentě, kdy to vůbec nečekáte. Ke zbraním se sice také dostanete (je jich pěkná řádka), přesto se velmi často vyplatí šetřit náboji a spíše zvolit cestu útěku a vyhnutí se nepříteli. Čas od času naleznete osobní deníky bývalého personálu, které Vám přiblíží poslední minutky ještě živých lidí a poradí s dalším postupem, odhalí hesla k zamčeným dveřím a podobně. Dnes se jedná o klasiku, v době prvního System Shocku to byl geniální tah, který skvěle vyprávěl příběh hry i posledních vteřin lidí, což dotvářelo skvělou atmosféru hry.

Ve hře si na šťavnatého hrdinu brousí zuby několik velmi nepříjemných nepřátel, kteří se vám budou sápat po krku. Počáteční neškodní roboti jsou lehká jednohubka (jsou to taky většinou uklízeči a chodící odpadkové koše), později ovšem narazíte na nepříjemné zombies (tedy spíše bývalé zaměstnance stanice) či jejich větší cyber bratrance, kteří, krom nelidské výdrže, dokážou ovládat palné zbraně (jedná se o bývalý personál, který byl oživen v nemyslící bytosti, kyborgy). Navíc se vám do cesty budou stavět různá zmutovaná zvířata, rostliny a jiná havěť. O zábavu je postaráno.

Jelikož jste z neznámého důvodu (alespoň z počátku) brán jako vetřelec, útočí na vás stanice samotná. Takže hrozba rozšlehání od automatických kanónů či jen náhodou zaseklé dveře a jiné příklad, které je nutné vyřešit nalezením určitých kódů či vyřešením hlavolamu, bude na denním pořádku. Již jsem nakousl nepřátele a věci, které vám půjdou po krku, je nutné se také pobavit o zbraních. Zpočátku se budete muset ohánět ocelovou tyčí, později se dostanete k pistoli, silnému Magnum, různým druhům automatů, energetickým zbraním a různým věcičkám z budoucnosti. Každá zbraň je efektivní proti jiným nepřátelům, je nutné měnit arzenál podle jejich výskytu. To stejné platí pro granáty či nástražné miny. Zbraní je celkem kolem 20, takže je z čeho vybírat. Naopak, čeho příliš, zejména z počátku, nebude jsou náboje. Je proto nutné velmi pozorně poslouchat všechny získané nahrávky, které velmi často prozradí heslo ke skladištím či zapomenutému vybavení.

System Shock není určitě jen o akci a střílení. Cestou budete řešit logické úkoly, a dokonce se podíváte do kyber světa. Kyberprostor je svět v počítači. Je to vlastně taková 3D projekce jedniček a nul. Neplatí zde fyzikální zákon, pánem je tu počítač, i proto budete muset svůj záměr v tomto prostoru tvrdě vybojovat. Kyberprostor budete využívat pro řešení hádanek, otvírání zamčených dveří a dalších věciček, které by mimo tento prostor prostě nešlo vyřešit. Po stanici jsou rozesety stovky předmětů, které můžete sbírat a používat. Další skvělou částí hry je vylepšování hackera. Na začátku je to vlastně obyčejný člověk, se schopností pohybovat se v kyberprostoru, díky vestavěnému implantátu. Vylepšování se děje pomocí speciálních modulů, které rozšíří možnosti a schopnosti našeho hrdiny. Získáte tak výhodu, která je v pozdějších fázích k nezaplacení. Hra je totiž nelítostná a pokud ji nastavíte na vyšší obtížnost, je opravdu drsná. Zbraně mají omezený počet nábojů, granáty mohou více ublížit vám. Tísnivá atmosféra je dodána také neexistencí ukládání pozice. Na každém patře stanice je umístěná oživovací stanice, která vás v momentě smrti oživí, máte tak další možnost napravit své chyby.

Grafická stránka je opravdu prvotřídní, na rok 1994 to byla špička (v enhanced edition je to ještě lepší podívaná). V některých momentech opravdu začnete mít strach otevřít ty zrezlé a krví pokryté dveře. Během hry se podíváte po celém komplexu obří stanice, a budete se kochat geniální fantazií autorů. Atmosféru dokresluje ponurá hudba a skvělý zvukový doprovod.

Pokud bych měl hledat určité nedostatky hry, určitě bych si postěžoval na celkem nesmyslný design jednotlivých pater stanice, která představuje spíše bludiště, ovládání je v občasných chvílích, například při výměně typu munice, poměrně krkolomné, nedostatek nábojů může velmi ztížit průchod stanicí, s čímž je nutné počítat.

Přesto je System Shock je prvotřídní záležitost, s monstrózní hratelností a perfektním příběhem. Kloubí atmosférickou akci s logickým postupem a prvky RPG. Pokud Vám tento popis něco říká, neváhejte. System Shock ovlivnil další vývoj her a získal si mnoho příznivců. Já jsem jedním z nich a nic vám nebrání stát se jím také. V současné době doporučuji zakoupit System Shock v enhanced edition, která je k zakoupení na GOGu, rozhodně zpříjemní hraní, zejména díky modernímu ovládání, přestože původní zážitek zůstane zachován.