Vývojář: MicroProse Software
Ze série:UFO/X-com
Platformy: Microsoft Windows, 3DO, Playstation, DOS

Koupit hru

Návod na hru

Recenze časopisu Score

Skvělý úspěch hry Ufo: Enemy Unknown podnítil MicroProse k pokračování této výborné hry. Brzy tedy vyšel nový díl s podtitulem X COM: Terror from the Deep. Od prvního vpádu cizáků (pro sérii X-com specifický překlad slova "aliens", škoda, že tento výraz nerozšířil více) uplynulo čtyřicet let, hrozba ovšem přetrvává, nyní však nehrozí z vesmíru, ale z hlubin moře, kde až do teď vyčkávalo zlo na svou šanci.

První díl byl neuvěřitelným hitem, a podle mého zaslouženým, jelikož nabídl opravdu hlubokou taktickou strategii, se spoustou zábavných prvků a mechanismů, jež držely hráče pevně u monitoru. Druhý díl měl být větší, lepší, prostě takový, jaký většinou druhé díly mají být. Zda se to povedlo je poměrně subjektivní. Právě druhý díl pro mě byl paradoxně tím prvním, který jsem hrál, a to ještě na mém legendárním Playstationu. U hry jsem strávil neskutečné množství času a strašně mě bavila. I dnes, když jsem hru spustil, neztratila nic ze svého kouzla, kdo překoná stařičkou grafiku, bude se dobře bavit.

Příběh hry je velmi jednoduchý, a nenabízí určité množství pro skvělé zvraty, ovšem ve své podstatě u takové hry ani příběh nehledáte, důležité jsou jiné aspekty hry. Přesto je nutné si připomenout co se stalo, a co se děje. To, co se bude dít, už je čistě na vás. Při prvním útoku se organizace X:com dokázala ubránit Zemi před naprostým zničením, přes tuhé boje se této organizaci podařilo proniknout až na samotný Mars, kde zničila hlavní mozek mimozemské invaze. Zdánlivé oslavy ovšem neměly dlouhého trvání (tedy toho reálného, ve hře uběhlo pěkných 40 let) a teror je tu znovu. Jen nepřichází z vesmíru, ale z hlubin moří a oceánu, kde přebývá pravěké zlo, které se právě teď probudilo. Vaším úkolem je vést organizaci X:com k dalšímu vítězství a záchraně světa.

Není to žádná hitparáda, ale filmeček na začátku je moc pěkný a navodí pocit, že se sakra něco děje, a vy s tím musíte udělat krátký proces. Potíž s celou organizací X-com je ten, že po první válce byla prakticky celá rozpuštěná a neexistuje žádné pevné místo, kde by sídlila, nebo kdo by jí vedl. Je tedy čistě na vás, kde na začátku implementujete svou první základnu, jak se bude jmenovat, a jaké vybavení zde postavíte. Na začátku hry je nutné zvolit ještě obtížnost a jde se na to. Zpočátku není moc co dělat. Postavíte základnu, naverbujete vojáky, vybavíte je základními zbraněmi a čekáte, než váš velmi omezený radar zachytí cizí plavidlo, které se chystá terorizovat své okolí (většinou se jedná o pobřežní města nebo plavidla na otevřené vodě. V momentě, kdy cizí plavidlo zachytíte, vyšlete svou z počátku velmi špatně vybavenou loď ufouny sestřelit, což se určitě povede, jelikož na začátku budete narážet pouze na malá plavidla. Po sestřelení je nutné zajistit místo havárie, tedy vyslat své vojáky, aby prozkoumali, kdo a co zbylo.

Již z těchto řádků je patrné, že tento díl je velmi podobný prvnímu UFU, což není zdání, ono to vlastně takhle je. Než další díl, bych spíše identifikoval X-Com: Terror from the Deep, jako datadisk, dnes známé spíše jako DLC. Přidává kupu nového obsahu, nové zbraně, nepřátele, útoky nepřátel, možnosti vybavení plavidel a základny, ovšem ve svém jádru se jedná o téměř totožnou hru. Pokud jste někdy hráli první díl, a moc vás bavil, X-Com bude skvělá zábava. Kdo čeká novinky bude zklamán. I to bylo hlavním negativem v celé řadě dobových recenzí, tedy malá odlišnost od předchozího dílu, přesto si já osobně myslím, že jsou obě hry super, i když nejsou úplně bez chyby, což pro druhý díl platí obzvlášť, ale k tomu až později.

Důležitou částí hry, a první velkou složkou, je stavba a managment vaší základny, později základen. Hlavní menu je znázorněné planetou Zemí, kde se vše děje. Vidíte zde své základny, pohyb mimozemšťanů a podobně. Odtud se dostáváte do svých základen a misí. Je dobré využívat možnosti zrychlit čas, jelikož věci se při nejnižší rychlosti dějí velmi pomalu. Je nutné, aby základny oplývaly důležitým vybavením, jako je radar, hangár, skladiště, laboratoře, montážní místnosti a mnohé další, stejně jako ubikace pro vojáky, nemocnici či obranné věže, jelikož v pozdějších fázích hry útočí nepřátelé velmi rádi na vaše základny. Pokud je základna dobyta, velmi těžko se získává zpět. Hlavním artiklem ve hře jsou peníze, které jednak získáváte prodejem nepotřebného materiálu a mimozemské technologie na černém trhu, ale také v měsíčních příspěvcích od jednotlivých vlád světa. Je nutné se velmi dobře starat o vybrané regiony, jelikož v případě častých útoků, které budete ignorovat, se může stát, že vláda přejde na stranu mimozemšťanů a vy kompletně ztratíte jejich podporu a tím i peníze. Peněz je zpočátku nedostatek, postupem hry ovšem nebudete mít problém peníze získat, zejména v rámci misí, kde narazíte na veliká UFO plavidla, ze těch je opravdu velké množství materiálu na prodej.

Klíčovým prvkem, kromě stavby základny, je výzkum a také boj. Výzkum je extrémně důležitý, jelikož nejen vytváří prostor pro nové technologie, které zlepší zbraně a zbroj vašich vojáků, ale také se dozvíte vše o podstatě útoku, jednotlivých cizáckých ras, a to prostřednictvím jejich výslechu, v případě živého exempláře, nebo prostřednictvím pitvy, v případě, no však vy víte. Právě výzkum vás přiblíží ke konci hry, bez něj se hra nedá dohrát. Čím více objevujete a zkoumáte, tím lepší výzbroj a výstroj máte, ovšem také se objevují nové typy nepřátel a silnější plavidla. Herní doba velmi závisí na vaší šikovnosti a taktickém myšlení, které využijete v soubojích.

Bitvy a souboje jsou hlavní stránkou hry, kdy na taktické mapě strávíte nejvíce času. Po sestřelení plavidla nepřítele nebo jejich útoku na určitou lokaci na Zemi, se musíte vydat do oblasti a tu vyšetřit a vyřešit. Můžete bojovat nejen pod vodou, ale také na souši, což s sebou nese důležitý fakt. Zbraně určené do vody včetně granátů, nefungují na souši, a to platí také opačně. Nejednou se mi stalo, že třeba polovina mého družstva neměla zbraně určené na souš, což je poté velký problém. Postupem času se dostanete k cizácké technologii, čímž tento problém částečně odpadá. Hezký detail, zejména na začátku hry. Boje jsou taktické, každý váš voják má určité množství zdraví, síly, chrabrosti a pohybových bodů, které využívá na všechny akce. Podle jejich množství se odvíjí vzdálenost, kam můžou dojít, kolikrát za kolo můžou vystřelit a podobně. Je důležité být velmi pozorní a hlídat si pohybové body tak, aby se nestala nějaká situace, kdy bude váš voják vystaven přímé střelbě, což většinou znamená rychlou smrt.

Své vojáky můžete různě natáčet, pozicovat, určovat jim, zda budou stát či klečet, schovávat je za překážky, prostě dělat vše pro to, aby se nestali snadnou kořistí nepřátelské střelby. Boj probíhá na tahy, hraje vaše družstvo, vydáte se na průzkum terénu, střílíte, kryjete se a podobně, poté odkliknete konec kola a hraje počítač. Takto se to děje až do doby, kdy je jedna strana kompletně eliminována, nebo vaše družstvo odletí z místa, což nemusí znamenat jen zbabělý únik, ale také splnění určitého cíle dané mise, tedy sebrat živého mimozemšťana, nebo určenou technologii. Zpočátku je nutné se opravdu krýt, jelikož každá trefa znamená okamžitou smrt vojáka. Později již dostanete široké možnosti pro útok i obranu, ve formě zbraní a také obranných obleků, jež dokážou určité poškození eliminovat. Stejně ovšem nejsou vaši vojáci Ramba, což tlačí k taktickému a velmi opatrnému postupu. Oproti prvnímu dílu přibyly zbraně, a například také zbraně na blízko, které se ovšem zdárně využívají zejména na omráčení potřebného mimozemšťana, z kterého po výslechu vypadnou důležité informace, které využijete k dalšímu postupu hrou.

Chvilku se tu rýsuje fakt, že Terror from the Deep je super hra, ovšem také je z velké části stejná jako jednička. Není to na škodu, jelikož první UFO byla výborná a také stále je. Hrací mapy jsou o poznání větší, což s sebou nese určitá negativa. U běžných zásahů na místo havárie je to pohoda, ale například terory, které emzáci pořádají na města na souši či lidská plavidla, se mění v úmornou nudu. Teror na lodi je vážně špatná volba mise. Samotná Loď má několik palub (podlaží), přičemž v každé najdete velké množství kajut, jež jsou ještě členěny na jednotlivé místnosti. To by nebyl takový problém, jenže pro úspěch mise je nutné dopadnou či zabít všechny nepřátele a občas se stane, že se nějaký cizák schová v některé kajutě na záchodě a jeho hledání je potom strašlivá a frustrující záležitost, jež je tu snad jen pro umělé natáhnutí herní doby. Na druhou stranu se mi ale líbilo ničení cizáckých bází. To je rozděleno na dvě části. Napřed se musíte vypořádat s odporem na dně moře a teprve potom postupujete do vlastní základny, jež je ukryta pod zemí. Báze mají rozumnou architektonickou stavbu, vše se moc hezky hýbe a vypadá. Co je nutné pochválit jsou jednotlivé druh nepřátel, jejich typy a popis, který se dozvíte po pitvě každého z nich. Při pitvě objevíte zajímavé informace, například silné a slabé stránky každé potvory.

Grafika je potíž. Je sice rozkreslena pěkně a pečlivěji než v jedničce, ale problém je v onom mořském prostředí. Všechno je laděno do modra a žlutošedivá, není to zkrátka příliš atraktivní. Tvůrci si toho byli vědomi, proto dost často uvidíte různé vraky lodí, bedny, všelijaké řasy a prostě věci, které můžete vidět při šnorchlování pod vodou. Pokud si rádi libujete ve zvucích, musím být trošku negativní. Hlavní melodie je sice chytlavá, ovšem jednotlivé zvuky jsou špatné, často nezapadají do atmosféry právě prováděné akce, což kazí celkový dojem ze hry.

Z textu je patrné, že je pro mě hra srdcová záležitost a svou kvalitou se v mých očích vyrovná prvnímu dílu. Pokud máte rádi taktické strategie, kde nejde o rychlost, ale preciznost pohybu, je X-com tou pravou hru. Vlastně nezkazíte nic tím, že si zkusíte zahrát kompletní trilogii, jelikož všechny díly jsou velmi kvalitní, a hlavně jsou sakra zábavné. V současné době je možné hru stáhnout na GOGu za nějakých 30 korun, směšné za takovou zábavu. No uvidíme, třeba jsem někoho nalákal 
Podobné hry